ZootenGenant Video Installation
Fucking Retreat 8x8x72
Streaming Internet Performance Archives
July 4-11 2002, Gallery De Praktijk (nl.)
8 days, 8 times a day, 72 thrusts without ejaculation.
Sexual energy performance experiment,
Live on Internet and local television Amsterdam.
Independant non-commercial media activism.
25.000 visitors from 42 online countries worldwide
visited www.depraktijk.nl , now on cd-rom.
Fucking Retreat 8x8x72
Streaming Internet Performance Archives
July 4-11 2002, Gallery De Praktijk (nl.)
8 days, 8 times a day, 72 thrusts without ejaculation.
Sexual energy performance experiment,
Live on Internet and local television Amsterdam.
Independant non-commercial media activism.
25.000 visitors from 42 online countries worldwide
visited www.depraktijk.nl , now on cd-rom.
*
Meat Sexu Taco
2 monitors/Vhs en vier foto’s (ongekaderd).en een text poster
videoinstallatie/ performance registratie
In het gedegenitaliseerde Japan 1996, is het gebruik van de TAKO, octopus als snack op iedere straathoek te vinden in de vorm van octopus poffertjes. Het dier leeft in de japanse darmen. Is dus immanent aan de japanner zelf. Wil je hem eten, moet hij langdurig geknuppelt worden. In iedere manga die we openslaan, wordt een vrouw verkracht, door het achtpotige dier.
De octopus als ultiem sexsymbool, wurgend, zuigend, pulserend, bonderend, penetrerend, van alle kanten tegelijk, wordt deze fantasie gemythologiseerd, als vertrouwd cultureel symbool en als exotisch erfgoed doorgegeven.
De transformatie van de romantische ontmoeting met de octopus verbeeld in de pentekening van Hokusai, naar het beeld van het moderne Japan met politieke tentakels van economische macht, lijkt hierdoor voltrokken te zijn.
P-House , Tokyo
Op de videobeelden van deze performance zien we een vertaling van video-opnames van een japans video systeem van de performance: Meat Sexu Taco,
ZootenGenant besluiten tot een ontmoeting met het grootste Japanse sexsymbool, de (levende) Octopus die ze in een multimedia performance mee naar Bed nemen.Dit loopt uit op een bloederig en schreeuwend agressieve confrontatie. Cultural demystification
*
Gaze Back
Audiance participation Performance
In het pornotijdperk wordt de laatste decennia vooral aandacht besteed aan ‘ the arousal ‘ van de mens als voyeur. Het klassieke voyeurisme van porno op internet wordt in dit experiment een kleine elektroshock toebediendt. ZootenGenant positioneren de kijkbelevers in de specifieke kijksituatie..Zij leiden U door sex-sites ‘all over the world’, LIVE.
De SeeUseeMe technology zorgt er voor dat U direkt sex kunt beleven, in een ‘one to one’ situatie. Als de ideale sex positie gevonden is, zullen ZootenGenant U allen van een bizondere lichtbron voorzien. Nu komt U in het duizelingwekkende spel der perspectieven te staan.
Gaze Back/ be seen!
*
DIGITAL GENITAL
Digital Genital is de genitale BAND van het kunstenaarsduo ZootenGenant, Een lichte House Beat, geinspireerd op de politieke onderdrukking van arabieren rond het Suez kanaal, een voorbeeld voor U allen, een uitnodiging om een BIG BAND te formeren en masaal in te vallen. DOE MEE !
*
Performance
ZootenGenant richten op het slot feest een openbare film-set in.
Hier kunt U uw eigen, unieke, enige exemplaar, TAKE AWAY FILM maken.
Op deze set komen uw geliefden /sexpartners in de bizondere positie te staan van zowel performer/producent als publiek/consument van u-zelf.
*
Lezing
ZootenGenant Media tactics in an advanced sexualized society
Profiel In het werk van ZootenGenant staat de extatische beleving van de mens centraal.Concepten als ‘Slave Master Media’,‘GAZE BACK’en ’ZOOM OUT’(waarin de rol van de Media krities onderzocht wordt in relatie tot sexualiteit, macht, geloof, globalisering e.a.)worden tactisch ingezet.ZootenGenant ontsporen ‘de monorail ‘en stimuleren de metamorphose,een ruimte creerend voor fantoompsygologisch proces tot transformatie van ikonen uit (b.v) de massamedia, door middel van performance en activisme. De nieuwe ruimte krijgt haar plaats in de kunst waar de vrijheid tot groteske benadering geexposeerd mag worden.
Zootengenant wonen in the Red light district Amsterdam waar jaarlijks meer toeristen langs hun woning stromen dan langs de gemiddelde efteling of universal studioos attractie.
Meat Sexu Taco
2 monitors/Vhs en vier foto’s (ongekaderd).en een text poster
videoinstallatie/ performance registratie
In het gedegenitaliseerde Japan 1996, is het gebruik van de TAKO, octopus als snack op iedere straathoek te vinden in de vorm van octopus poffertjes. Het dier leeft in de japanse darmen. Is dus immanent aan de japanner zelf. Wil je hem eten, moet hij langdurig geknuppelt worden. In iedere manga die we openslaan, wordt een vrouw verkracht, door het achtpotige dier.
De octopus als ultiem sexsymbool, wurgend, zuigend, pulserend, bonderend, penetrerend, van alle kanten tegelijk, wordt deze fantasie gemythologiseerd, als vertrouwd cultureel symbool en als exotisch erfgoed doorgegeven.
De transformatie van de romantische ontmoeting met de octopus verbeeld in de pentekening van Hokusai, naar het beeld van het moderne Japan met politieke tentakels van economische macht, lijkt hierdoor voltrokken te zijn.
P-House , Tokyo
Op de videobeelden van deze performance zien we een vertaling van video-opnames van een japans video systeem van de performance: Meat Sexu Taco,
ZootenGenant besluiten tot een ontmoeting met het grootste Japanse sexsymbool, de (levende) Octopus die ze in een multimedia performance mee naar Bed nemen.Dit loopt uit op een bloederig en schreeuwend agressieve confrontatie. Cultural demystification
*
Gaze Back
Audiance participation Performance
In het pornotijdperk wordt de laatste decennia vooral aandacht besteed aan ‘ the arousal ‘ van de mens als voyeur. Het klassieke voyeurisme van porno op internet wordt in dit experiment een kleine elektroshock toebediendt. ZootenGenant positioneren de kijkbelevers in de specifieke kijksituatie..Zij leiden U door sex-sites ‘all over the world’, LIVE.
De SeeUseeMe technology zorgt er voor dat U direkt sex kunt beleven, in een ‘one to one’ situatie. Als de ideale sex positie gevonden is, zullen ZootenGenant U allen van een bizondere lichtbron voorzien. Nu komt U in het duizelingwekkende spel der perspectieven te staan.
Gaze Back/ be seen!
*
DIGITAL GENITAL
Digital Genital is de genitale BAND van het kunstenaarsduo ZootenGenant, Een lichte House Beat, geinspireerd op de politieke onderdrukking van arabieren rond het Suez kanaal, een voorbeeld voor U allen, een uitnodiging om een BIG BAND te formeren en masaal in te vallen. DOE MEE !
*
Performance
ZootenGenant richten op het slot feest een openbare film-set in.
Hier kunt U uw eigen, unieke, enige exemplaar, TAKE AWAY FILM maken.
Op deze set komen uw geliefden /sexpartners in de bizondere positie te staan van zowel performer/producent als publiek/consument van u-zelf.
*
Lezing
ZootenGenant Media tactics in an advanced sexualized society
Profiel In het werk van ZootenGenant staat de extatische beleving van de mens centraal.Concepten als ‘Slave Master Media’,‘GAZE BACK’en ’ZOOM OUT’(waarin de rol van de Media krities onderzocht wordt in relatie tot sexualiteit, macht, geloof, globalisering e.a.)worden tactisch ingezet.ZootenGenant ontsporen ‘de monorail ‘en stimuleren de metamorphose,een ruimte creerend voor fantoompsygologisch proces tot transformatie van ikonen uit (b.v) de massamedia, door middel van performance en activisme. De nieuwe ruimte krijgt haar plaats in de kunst waar de vrijheid tot groteske benadering geexposeerd mag worden.
Zootengenant wonen in the Red light district Amsterdam waar jaarlijks meer toeristen langs hun woning stromen dan langs de gemiddelde efteling of universal studioos attractie.
Click here to edit.
Performance video and video stills from P-House gallery Tokyo performance '96
In November/December 1996 worden Zoot en Genant in Tokyo uitgedaagd een reeks performances te geven. Zo kwam er in Milk,een plek die te vergelijken valt met Melkweg,een performance getiteld 'creamfilled chocolate bun Tantra Masturbation workshop' , Hygenical Pumping' in Watari Museum, "Gaze Back' in Department H (wat te vergelijken valt met het Paradiso), 'Do you wanna read my Diary' in Delta Mirage Erotica gallery en
MEAT SEXU TACO ' (Japans voor octopus) in P-House Gallery.
In Japan is het gebruik van de Tako, octopus,als snack, op iedere straathoek te vinden in de vorm van octopus-poffertjes. Het dier leeft in de japanse darmen is dus immanent aan de japanner zelf. Wil je hem te eten moet hijlangdurig geknuppeld worden om taaiheid te voorkomen.In iedere Manga die we op slaan wordt een vrouw verkracht door het 8 potige dier.
De octopus als ultiem sekssymbool, wurgend, zuigend, pulserend bonderend ,penetrerend van alle kanten tegelijk wordt in deze fantasie gemythologiseerd als vertrouwd cultureel symboolen als exotisch erfgoed doorgegeven. De transformatie van de romantische ontmoeting met de octopus, verbeeld inde pentekening van Hokusai ,naar het beeld van het moderne Japan met politieke tentakels van economische macht, lijkt hierdoor voltrokken te zijn.
Naar aanleiding van een Interview in het magazine Switch,waarin onze manier van performen door redactrice Reiko Yuyama op een dusdanig fantasievolle manier omschreven word ontmoeten wij duizenden fans met Genitale verwachtingen. In 1996 was immers de policy in Japan: 'No genitals but mondrian structure' Ons antwoord daarop was, Sexualiseer de stad met de 72 ( dit is een antieke Taoïstische oefening waarbij wij 8 maal per dag 72 maal 'stoten', 8 dagen lang, zonder te ejaculeren)
Desexualize and resexualize. Plotseling werden we overal uitgenodigd om privé collecties te bezichtigen, die soms snel even bij de moeder werden opgehaald. Een eindeloze stroom van foto’s,tekeningen ,filmpjes, gebruiksvoorwerpen,en literatuur waarin met ongekende bochten de grenzen van de pornografische ruimte worden verkend, genoodzaakt door het verbod de edele delen te tonen.
Meat sexu Tako, in het gedegenitaliseerde Japan!
We kopen de levende octopussen op de vismarkt van Tokyo.
In emmers vol zeewater en zuurstofslangetjes op batterijen,
slepen wij de octopussen door de metrogangen.
Er heerst een gespannen sfeer.
De AUM sekte heeft weer met gifgassen gemorst.
Onze Tako kijkt ons met gele ogen en langwerpige pupillen aan.
Tentakels zuigen zich vast aan onze handen.
De blikken van de japanners laten ons plotseling niet meer los....
De zaal stroomt vol. Op zilveren kussentjes kruist het publiek haar benen.
Zoot scheert zijnpenisheuvelen smeert zich ruim met olie in om te voorkomen
dat het dier zich hieraan helemaal vast zal kunnen zuigen.
De benadering blijkt uiterst angstaanjagend ,zijn gele ogen fixeren ,
het word een gepassioneerde strijd op leven en dood
Hij zuigt en slaat zijn tentakels sierlijk om ons heen, armen stevig ,koud en strak.
Zijn nappen laten zuigzoensporen na op onze huid. In zijn achtpotige overwinning
komt onverwacht een zeer scherpe papegaaiensnavel uit zijn heart of darkness.
Het begint ons te bijten .Bloed en urine stomen vrijelijk uit onze lichamen.
Nog nooit hebben wij zo geschreeuwd,
geobserveerd door een schijnbaar onbewogen publiek.
Amsterdam 24 april 2003
Betreft: financieele schade door inbeslagname van het kunstwerk ‘Meet sexu taco’ (1996)
Van: Dirk Vermeulen, galerie de Praktijk, Lauriergracht 96 1016 RN Amsterdam
Geachte heren,
Zoot en Genant zijn het kunstenaarsduo gelieerd aan mijn galerie, galerie de Praktijk, Amsterdam. De galerie de Praktijk heeft het werk
‘ Meet sexu tacu’ in consignatie. Mechelen, november 2002: een zekere ‘ Black Magic’,
Belgisch porno koning, dient een aanklacht in tegen het kunstwerk
‘ Meet sexu taco‘van de kunstenaars Zoot en Genant. Gevolg: inbeslagname van bovengenoemd werk door het Mechelse pakket.
‘ Meet sexu tacu’ is een foto/video werk: vier ( 4 ) fotoos, twee (2 ) videowerken, een ( 1 ) begeleidende text.
‘ Meet sexu tacu’ is herhaaldelijk geexposeert: 1996 Meat Sexu Taco, P-house gallery, Japan, expo. /perf. /install, 2000 Cos Play, Arti en Amicitiae, Amsterdam, video/foto tentoonst, 2002 Porn Ar(t)round the World, CCM en KC Nona, Mechelen expo. /perf.
‘ Meet sexu tacu’ heeft zeken niets met bestialiteit en/of plas-sex te maken, er is overduidelijk sprake van fundamentele cultuur kritiek op zekere aspekten van de Japanse samenleving, wat in een begeleidende text wordt toegeligt.
Ik acht het van het grootste belang dat het betreffende werk vrijgegeven wordt. De Galerie heeft direkt financieele schade, en stelt U aansprakelijk voor enigerlij schade of permanente inbeslagname van het kunstwerk.
NB. Ik wil ‘ Meet sexu tacu’ per direkt in mijn galerie tentoonstellen, en elke dag dat ik dit niet kan, breng ik in rekening, beginnen nu.
Laagachtend Dirk Vermeulen
Betreft: financieele schade door inbeslagname van het kunstwerk ‘Meet sexu taco’ (1996)
Van: Dirk Vermeulen, galerie de Praktijk, Lauriergracht 96 1016 RN Amsterdam
Geachte heren,
Zoot en Genant zijn het kunstenaarsduo gelieerd aan mijn galerie, galerie de Praktijk, Amsterdam. De galerie de Praktijk heeft het werk
‘ Meet sexu tacu’ in consignatie. Mechelen, november 2002: een zekere ‘ Black Magic’,
Belgisch porno koning, dient een aanklacht in tegen het kunstwerk
‘ Meet sexu taco‘van de kunstenaars Zoot en Genant. Gevolg: inbeslagname van bovengenoemd werk door het Mechelse pakket.
‘ Meet sexu tacu’ is een foto/video werk: vier ( 4 ) fotoos, twee (2 ) videowerken, een ( 1 ) begeleidende text.
‘ Meet sexu tacu’ is herhaaldelijk geexposeert: 1996 Meat Sexu Taco, P-house gallery, Japan, expo. /perf. /install, 2000 Cos Play, Arti en Amicitiae, Amsterdam, video/foto tentoonst, 2002 Porn Ar(t)round the World, CCM en KC Nona, Mechelen expo. /perf.
‘ Meet sexu tacu’ heeft zeken niets met bestialiteit en/of plas-sex te maken, er is overduidelijk sprake van fundamentele cultuur kritiek op zekere aspekten van de Japanse samenleving, wat in een begeleidende text wordt toegeligt.
Ik acht het van het grootste belang dat het betreffende werk vrijgegeven wordt. De Galerie heeft direkt financieele schade, en stelt U aansprakelijk voor enigerlij schade of permanente inbeslagname van het kunstwerk.
NB. Ik wil ‘ Meet sexu tacu’ per direkt in mijn galerie tentoonstellen, en elke dag dat ik dit niet kan, breng ik in rekening, beginnen nu.
Laagachtend Dirk Vermeulen
Text van Katrien Jacobs, Kc en NoNa Mechelen 2002
I first met the enigmatic artist-couple Zoot and Genant in the Summer of 2000. We talked for a while about their performances with the collective Artporn and their later work as a duo. They explained a Taoist sex ritual to me, and told me how they performed this ritual outdoors and indoors while visiting Tokyo. They decided to fuck a number of times each day for a number of days, without coming to climax/ejaculation, and registering how the energy between them and around them slowly transformed.
Zoot and Genant are an archetypal Dutch couple radiating the best of hippie culture, media activism and advanced technological networking in underground scenes. As good Dutch citizens, they interfere in global media debates with sexually avanced thinking and a harsh critique of consumerist sex and drugs industries. If you think of them as exhibitionists, they will tell you that they are actants to your own voyeuristic needs. The amount of effort they put into breaking down normative ideas and emotions about sex and porn is enormous. A uniquely burlesque quality enters their work, as their sexual-artistic gestures take unusually dreamy and raw forms. Performance modes are invented from the bottom up in clever concepts and physically daring actions such as the Oysterbarpiece (1995) or the Anal Restaurant (1996). In this last performance, a performer is tied onto a rotating platform his/her bottom stuffed with mashed potatoes, excremental mixture flying all over the gallery when the platform is brought to a halt. Zoot and Genant create fresh erotic energy in response to selected sites and audiences, who are sometimes heightened and sometimes half paralyzed. Energy circulates freely between performers and audiences, creating joy and havoc.
In Oysterbarpiece (1996), performed in several cities in the Netherlands, Genet asked members of the collective and the audience to suck oysters from between her legs. She stood on her head with open legs and ‘gazed back’ at the bold participant by taking their picture on camera. In this Artporn performance, she wanted to make audiences aware of their role as voyeur by ‘reversing their gaze,’ arguing that every voyeur is a sexual being to somebody’s else’s gazing eye.As they wrote in the Irotic Manifesto, reversing the gaze meant opening up new and uncensored spaces of eroticism: “The historically situated gaze is turned upside down and no longer do we stare into a void. We create many more spaces than are actually allowed. Physical and public spaces are put under pressure. (…) You may enter space with a certain literary baggage, the handcuffs of Sacher-Masoch welded to the wonders of Rabelais. We make use of the porn industry, rooted in private spheres and commercial businesses, in order to trample on public spaces and to widen all entrances to bodily cavities.”
Theories of erotic space were tested out in community spaces or ‘breeding grounds,’ while special attention was paid to the role of the mass media. Zoot explains that the difference between live happenings and media happening is enormous as live happenings do not conceal the performer’s body, nor his/her state of excitement, They opted for an internet performance with Fucking Retreat 8X8X72. The artists held an eight day retreat in the Gallery De Praktijk and demonstrated regular sexual intercourse by means of a webcam. Going back to the Taoist ritual, they fucked eight times a day and each time for eight days, having 72 thrusts on each particular occasion and an attempt not to reach orgasm. Through this extremely popular webaction they reached a height in media activism, as they became the medium itself, were able to manipulate all buttons , and offer destabalizing image to hordes of sexually conditioned net viewers. Bianca Stigter describes the first day of this performance: “On the first day it turns out that Zoot and Genant are not into naked sex. They have brought all kinds of costumes and are wearing funny hats, dresses and pants. Zoot makes his cock do a little dance in front of the camera. They are rolling around in an antique bed and are doing it underneath the blankets. Genant penetrates Zoot elegantly with a dildo. They do yoga exercises on a mat. Zoot fucks in the air. It is all filmed by one camera that does not zoom in.” Not zooming is explained as a political choice yet Cees Maris signals the performance as ‘post-revolutionary’, as the couple represent a complete melting of monogamy and polymorphous perversity: “And the postrevolutionary libido? Despite all polymorphous perverse sex on television, a moral majority of 68% chooses for serial monogamy these days.”
Dirk Verstockt
I first met the enigmatic artist-couple Zoot and Genant in the Summer of 2000. We talked for a while about their performances with the collective Artporn and their later work as a duo. They explained a Taoist sex ritual to me, and told me how they performed this ritual outdoors and indoors while visiting Tokyo. They decided to fuck a number of times each day for a number of days, without coming to climax/ejaculation, and registering how the energy between them and around them slowly transformed.
Zoot and Genant are an archetypal Dutch couple radiating the best of hippie culture, media activism and advanced technological networking in underground scenes. As good Dutch citizens, they interfere in global media debates with sexually avanced thinking and a harsh critique of consumerist sex and drugs industries. If you think of them as exhibitionists, they will tell you that they are actants to your own voyeuristic needs. The amount of effort they put into breaking down normative ideas and emotions about sex and porn is enormous. A uniquely burlesque quality enters their work, as their sexual-artistic gestures take unusually dreamy and raw forms. Performance modes are invented from the bottom up in clever concepts and physically daring actions such as the Oysterbarpiece (1995) or the Anal Restaurant (1996). In this last performance, a performer is tied onto a rotating platform his/her bottom stuffed with mashed potatoes, excremental mixture flying all over the gallery when the platform is brought to a halt. Zoot and Genant create fresh erotic energy in response to selected sites and audiences, who are sometimes heightened and sometimes half paralyzed. Energy circulates freely between performers and audiences, creating joy and havoc.
In Oysterbarpiece (1996), performed in several cities in the Netherlands, Genet asked members of the collective and the audience to suck oysters from between her legs. She stood on her head with open legs and ‘gazed back’ at the bold participant by taking their picture on camera. In this Artporn performance, she wanted to make audiences aware of their role as voyeur by ‘reversing their gaze,’ arguing that every voyeur is a sexual being to somebody’s else’s gazing eye.As they wrote in the Irotic Manifesto, reversing the gaze meant opening up new and uncensored spaces of eroticism: “The historically situated gaze is turned upside down and no longer do we stare into a void. We create many more spaces than are actually allowed. Physical and public spaces are put under pressure. (…) You may enter space with a certain literary baggage, the handcuffs of Sacher-Masoch welded to the wonders of Rabelais. We make use of the porn industry, rooted in private spheres and commercial businesses, in order to trample on public spaces and to widen all entrances to bodily cavities.”
Theories of erotic space were tested out in community spaces or ‘breeding grounds,’ while special attention was paid to the role of the mass media. Zoot explains that the difference between live happenings and media happening is enormous as live happenings do not conceal the performer’s body, nor his/her state of excitement, They opted for an internet performance with Fucking Retreat 8X8X72. The artists held an eight day retreat in the Gallery De Praktijk and demonstrated regular sexual intercourse by means of a webcam. Going back to the Taoist ritual, they fucked eight times a day and each time for eight days, having 72 thrusts on each particular occasion and an attempt not to reach orgasm. Through this extremely popular webaction they reached a height in media activism, as they became the medium itself, were able to manipulate all buttons , and offer destabalizing image to hordes of sexually conditioned net viewers. Bianca Stigter describes the first day of this performance: “On the first day it turns out that Zoot and Genant are not into naked sex. They have brought all kinds of costumes and are wearing funny hats, dresses and pants. Zoot makes his cock do a little dance in front of the camera. They are rolling around in an antique bed and are doing it underneath the blankets. Genant penetrates Zoot elegantly with a dildo. They do yoga exercises on a mat. Zoot fucks in the air. It is all filmed by one camera that does not zoom in.” Not zooming is explained as a political choice yet Cees Maris signals the performance as ‘post-revolutionary’, as the couple represent a complete melting of monogamy and polymorphous perversity: “And the postrevolutionary libido? Despite all polymorphous perverse sex on television, a moral majority of 68% chooses for serial monogamy these days.”
Dirk Verstockt