Watch Trailer; click here
Jeanette Groenendaal distributing tickets for Premiere at IDFA 2007 in Tuschinski Amsterdam
Arend ter Horst,
Beloved friend and protagonist of the movie
has left us on 13 july 2010
a Docutective by Jeanette Groenendaal

From October 2010 online: at EYE and FILMOTECH
**** (vier sterren in NRC NEXT 03 04 2008)
De Nederlandse Cocaïne Fabriek. Regie: Jeanette Groenendaal. Op tournee t/m mei langs filmtheaters (zie filmbank.nl) Als kinderen en dronkaards de waarheid spreken, hoe zit het dan met hardcore cocaïnegebruikers? Hoe zit het met Arend, de hoofdpersoon uit De Nederlandse Cocaïne Fabriek, het documentaire filmdebuut van kunstenares Jeanette Groenendaal (1964)? Wat is wáár in haar film? Ze heeft in Arend misschien niet de meest geloofwaardige ‘private eye’ gekozen om een geweldige complottheorie van alles over alles te ontvouwen. Maar wel eentje die hem in zijn met argwanende bewakingscamera’s volgehangen huis grandioos aan elkaar kan praten. Van de bouw van de Nederlandse Cocaïne Fabriek aan de Amsterdamse Schinkelkade, waar van 1900 tot 1950 hoogwaardige coke werd geproduceerd, afkomstig van cocaplanten die op plantages in Nederlands-Indië werden verbouwd (VOC-mentaliteit!) tot en met het hedendaagse drugsbeleid (kunstmatige hooggehouden prijzen!). Het mag dan waanzin zijn, er zit systeem in. Groenendaal daalt af in de Amsterdamse cokewereld, van de Wasteland-parties tot het decadente hedonisme op een feest bij fotograaf Erwin Olaf.
Het vliedt als een roes voorbij: blikvernauwend en bewustzijnsverruimend. Dana Linssen
**** (vier sterren in NRC NEXT 03 04 2008)
De Nederlandse Cocaïne Fabriek. Regie: Jeanette Groenendaal. Op tournee t/m mei langs filmtheaters (zie filmbank.nl) Als kinderen en dronkaards de waarheid spreken, hoe zit het dan met hardcore cocaïnegebruikers? Hoe zit het met Arend, de hoofdpersoon uit De Nederlandse Cocaïne Fabriek, het documentaire filmdebuut van kunstenares Jeanette Groenendaal (1964)? Wat is wáár in haar film? Ze heeft in Arend misschien niet de meest geloofwaardige ‘private eye’ gekozen om een geweldige complottheorie van alles over alles te ontvouwen. Maar wel eentje die hem in zijn met argwanende bewakingscamera’s volgehangen huis grandioos aan elkaar kan praten. Van de bouw van de Nederlandse Cocaïne Fabriek aan de Amsterdamse Schinkelkade, waar van 1900 tot 1950 hoogwaardige coke werd geproduceerd, afkomstig van cocaplanten die op plantages in Nederlands-Indië werden verbouwd (VOC-mentaliteit!) tot en met het hedendaagse drugsbeleid (kunstmatige hooggehouden prijzen!). Het mag dan waanzin zijn, er zit systeem in. Groenendaal daalt af in de Amsterdamse cokewereld, van de Wasteland-parties tot het decadente hedonisme op een feest bij fotograaf Erwin Olaf.
Het vliedt als een roes voorbij: blikvernauwend en bewustzijnsverruimend. Dana Linssen
Storyboard by Zoot Derks
Articles
IDFA DAILY 2007
At the heart of Jeanette Groenendaal’s Dutch Cocaine Factory resides Arend ter Horst, a 63-year-old cocaine addict who betrays all the signs of acute paranoia. It becomes very clear early on in the film that this paranoia is far from misplaced.
‘I was shocked to read [transcripts of] the telephone calls that I had made to Arend,’ explains Groenendaal. ‘I always thought fear of telephone taps was just paranoid, and that I had nothing to hide, but when I read back everything, that was when I decided to make this film.’
So Groenendaal commences a documentary journey with Arend that reveals the terrifying degree of surveillance – or ‘digital chasing’, as a Dutch lawyer refers to it – that takes place within the Netherlands. ‘I took my camera along because I wanted to find out what was going on; what was right and wrong. And was I a suspect as well?’ En route, she tells the story of the original Dutch cocaine factory which, in the 1920s, imported up to 2 million pounds (900 tons) of cocoa leaves per year to fire an extremely profitable – and perfectly legal – industry. Cocaine wine was delivered to the Pope and the American president, who commented on the ‘excellent mood’ it created. Eventually the US, unable to break into the lucrative cocaine trade, introduced a prohibition whose global influence became endemic.
The character of Arend fills the film. The CCTV footage of the police raid on his house at the beginning is genuinely shocking. Later in the film, he calls ‘cut!’; an instruction taken on board in a filmic sense by Groenendaal, until she realises that it’s the cocaine that he wants cut, not the camera. The footage of his withdrawal from its use is disturbing, but he reveals a deliciously dry humour when assessing the substitute substances deployed to bulk out the coke. ‘It’s no longer the real thing,’ he observes.
‘I think he is a visionary,’ comments Groenendaal. ‘In India, a person on the edge of society who has been using drugs for forty years would be a holy man. In our past in Holland, we have given space to these people to grow and experiment. Now, within this new, controlled society, we are suddenly criminalising them.’
Nick Cunningham »
For Your Own Safety Filmbank Tour Netherlands Arthouse theatres (11 cities)
In het 18e tourprogramma presenteert de Filmbank twee nieuwe titels: Jeanette Groenendaals ‘docutective’ De Nederlandse Cocaïne Fabriek en Kogel Vogel van Federico Campanale. For Your Own Safety is een sensationeel programma over de beperkingen en decadentie van de informatiemaatschappij.
De Nederlandse Cocaïne Fabriek Jeanette Groenendaal 2007, 54’, video De Nederlandse Cocaïne Fabriek sleept ons mee in het wereldbeeld van een 63-jarige weledelgeboren cocaïnegebruiker. Hoofdpersoon Arend wordt afgeluisterd en bespied. Hij verdenkt de informatiemaatschappij. Ze houden elkaar nauwlettend in de gaten via internet, telescoop en verrekijker. De film volgt Arend richting 'Solutions', met onderweg een poging om een oud Nederlands bedrijf nieuw leven in te blazen: de Nederlandse Cocaïne Fabriek (tot de Tweede Wereldoorlog was Nederland de grootste producent van kwaliteitscocaïne). Ook is er een feest bij Erwin Olaf, waar decadent uitgedoste gasten zich te goed doen aan coke. De kracht van de beelden, de structuur van de film en de onwaarschijnlijkheid van de gebeurtenissen doen denken aan fictie. Maar het documentairedebuut van performancekunstenaars Jeanette Groenendaal vertelt de waarheid en niets dan de waarheid.
Jeanette Groenendaal (1964) studeerde aan DasArts (Advanced Research in Dance and Theatre Studies) in Amsterdam. Samen met partner Zoot Derks vormt ze het kunstenaarsduo ZootenGenant. Naast performance maken multimedia installaties, nieuwe media en film deel uit van hun activiteiten. De Nederlandse Cocaïne Fabriek is Groenendaals documentairedebuut.
hier komt de recentie
Pro-paranoia cocaïnedocument (NRC Raymond van den Boogaard)
Archief \ 2008 \ Augustus \ 26 \ Kunst \ 09
Pro-paranoia cocaïnedocument Door Raymond van den Boogaard
Recensie | Dinsdag 26-08-2008 | Sectie: Kunst | Pagina: 09 | Raymond van den Boogaard
De film begint met authentieke beelden van bewakingscameras: de politie doet een inval in een huis waar druk cocaïne wordt gebruikt. Blote meisjes op de gang, zenuwachtig gedrentel van gebruikers en politieagenten, verijdelde pogingen spul door de plee te spoelen ... Info: Film The Dutch Cocaine Factory. Vanaf 28/8 in Ketelhuis, Amsterdam: www.ketelhuis.nl
Foto-onderschrift: Beelden van een Wasteland-feest in de film The Dutch Cocaine Factory
Trefwoord: Film; drugs
Persoon: Jeanette Groenendaal
Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.
Afdalen in de coke NRC NEXT
Gepubliceerd: 2 april 2008 16:37
Door Dana Linssen
a.. Overzicht - Filmarchief
Als kinderen en dronkaards de waarheid spreken, hoe zit het dan met cocaïnegebruikers? Hoe zit het met Arend, de hoofdpersoon uit De Nederlandse Cocaïne Fabriek, het documentaire filmdebuut van performancekunstenares Jeanette Groenendaal (1964), door haarzelf als een 'docutective' omschreven? Wat is wáár in haar film?
Ze heeft in intensief gebruiker Arend misschien niet de meest geloofwaardige 'private eye' gekozen om een geweldige complottheorie van alles over alles te ontvouwen. Maar wel eentje die hem in zijn met argwanende bewakingscamera's volgehangen huis grandioos aan elkaar kan praten. Van de bouw van de Nederlandse Cocaïne Fabriek aan de Amsterdamse Schinkelkade, waar van 1900 tot 1950 hoogwaardige coke werd geproduceerd, afkomstig van cocaplanten die op plantages in Nederlands-Indië werden verbouwd (VOC-mentaliteit!) tot en met het hedendaagse drugsbeleid (kunstmatige hooggehouden prijzen!). Het mag dan waanzin zijn, er zit systeem in.
Groenendaal daalt af in de Amsterdamse cokewereld, van de Wasteland-parties tot het decadente hedonisme op een feest bij fotograaf Erwin Olaf. Haar film toert langs de Nederlandse filmtheaters in het kader van de 18de Filmbank-tour 'For your own safety', voorafgegaan door Kogel Vogel van Federico Campanale. Hij vliedt als een roes voorbij: blikvernauwend en bewustzijnsverruimend.
FILMKRANT April 2008, nr 298
De Filmbank Tour
Pro Paranoia Pictures
De Filmbank toert - of beter gezegd: loert - langs de filmtheaters met een programma ten bate van onze eigen veiligheid.
De Nederlandse Cocaïne Fabriek.
Vanavond in 'Andere tijden': Hoe de Nederlandse cocaïneplantages op Java een fortuin opleverden voor de Koloniale Bank en er hele cocaïnefabrieken in Amsterdam ontstonden...
Vijfduizend jaar geleden werd al coca gebruikt in Peru en Ecuador. Door op de bladeren van de cocaplant te kauwen werd de werkzame stof onttrokken, die oppepte en hielp tegen hoogteziekte. In Europa was de cocaplant tot aan de negentiende eeuw nog geen succes, omdat de bladeren hun magische werking verloren tijdens de overtocht. Toen men er in slaagde om bestanddelen uit het cocablad te isoleren, werd cocaïne een populair middel in het Westen. Rond 1880 stuurde Sigmund Freud een halve gram cocaïne met gebruiksaanwijzing naar zijn verloofde: "Verdeel dit in acht porties. Dan blijf je sterk en je krijgt er mooie rooie wangetjes van." Nederland verdiende ook goed aan de handel in cocaïne. In 1900 werd in Amsterdam op de Schinkelkade de Nederlandse Cocaïne Fabriek (NCF) opgericht. Cocaplanten werden door het koloniale Nederland verbouwd op plantages in Indië. De VOC-mentaliteit! Tijdens de Eerste Wereldoorlog had de fabriek toptijden - vele soldaten voerden veldslagen uit met een flinke dosis coke achter de kiezen. En de NCF groeide uit tot grootste cokefabriek ter wereld.
What the?
Dat waren nog eens tijden. Terug naar de onze. Want daar is het allemaal zo eenduidig niet meer. Kende u dit verhaal bijvoorbeeld? Nee? En wat is daarvan de reden denkt u? Precies. We worden gestuurd, in de gaten gehouden. Arend weet het zeker. Hij is de meest onwaarschijnlijke hoofdrolspeler die u ooit zal tegenkomen. Als Jeanette Groenendaals De Nederlandse Cocaïne Fabriek begint, zit je de eerste vijf minuten met je ogen te knipperen. What the? Is dit echt? Pro Paranoia Pictures. Duidelijk een film van deze tijd. En wat voor een! Arend is een restproduct uit de gouden tijd van de cocaïne, toen alles nog puur en onversneden was. En voor de rest het Internet afstruint om in de gaten te houden wie ons allemaal in de gaten houdt. Internet en crack, een paranoïde makende combinatie. Alles hangt met alles samen! Kijk maar, hier op deze website zeggen ze het: Nederland is het meest afluisterende land ter wereld, iedereen wordt hier preventief gebugged om, wanneer de tijd rijp is, toe te slaan. Want de belangen zijn nu eenmaal te groot. Al die zeecontainers in Rotterdam, iemand moet er geld aan verdienen. En dacht u nu werkelijk dat de staat alleen repressief optreedt? Voor uw eigen veiligheid kunt u maar beter goed naar Arend luisteren, ook al is-ie wat moeilijk te verstaan. Want een beetje meer paranoia kan geen kwaad in de tijd dat iedereen te pas en te onpas zichzelf laten registreren en volgen, als gedweeë bijen in een korf. Begin dan ook maar met het kijken naar deze film, waarvan ik nog niet eens een fractie van heb verteld, en de paranoia komt vanzelf op je af, onvermijdelijk als een kogel door een glasplaat, zoals het hallucinerende zes minuten durende KogelVogel van Federico Campanale ervoor al had laten zien. Stofwolken van verwarring achterlatend. Raadpleeg een arts als de verwarring blijft voortduren.
Mike Naafs
De niet-waarheid van Groenendaal; Brabants Dagblad
door Rik Goverde. maandag 14 april 2008 | 03:03 | Laatst bijgewerkt op: maandag 14 april 2008 | 09:28
Jeanette Groenendaal maakte haar debuutfilm, genaamd De Nederlandse Cocaine Fabriek. Foto Chris van Cromvoirt DEN BOSCH - "Op een dag rijd ik door rood op de fiets in Amsterdam. Een politiewagen komt aanscheuren. Ik ga aan de kant om ruimte te maken. Maar de auto stopt, er springen drie agenten uit en die arresteren me. Drie uur in een cel gezeten. Voor rood licht." En toen dacht kunstenares Jeanette Groenendaal: wat is hier aan de hand, heeft Arend dan toch gelijk? Is iedereen verdachte, zijn we een politiestaat aan het worden? Arend is een vriend van Groenendaal, ervan overtuigd dat de toeristen aan de overkant van zijn woonboot undercover agenten zijn. Dat duikers hem in de gaten houden, net als een overvliegende helikopter. Als Arend vlak na het 'roodlicht-incident' wordt opgepakt, blijkt dat hij al maanden wordt afgeluisterd. Groenendaal: "Wat hij altijd al dacht, bleek de waarheid. Hij wérd afgeluisterd. En iedereen met wie hij belde dus ook. Ik heb hele gesprekken van mezelf teruggelezen, die ik negen maanden eerder met hem had gehad. Je kunt denken: ik heb niks te verbergen. Maar er stonden fouten in. Die op papier staan als de waarheid. Het is de omkering van het strafrecht. De politie zoekt een dader van een delict dat nog niet bekend is. Als je maar lang genoeg zoekt, vindt je bij iedereen wel iets." Performencekunstenares Jeanette Groenendaal (1964) is in die periode bezig met een afstudeerfilm voor DasArts met in de hoofdrol Indiase tempels, maar besluit van onderwerp te veranderen. Getriggerd door de aanhouding van Arend (hij blijkt achteraf onschuldig), start ze een zoektocht door de Nederlandse cocaïnewereld. Die resulteert in 2007 in haar debuut, de veelgeprezen 'pro-paranoia docutective' De Nederlandse Cocaïne Fabriek. Een verwijzing naar de BV Nederland, in de eerste helft van de 20ste eeuw de grootste cocaïne-producent van de Wereld. Het is een duizelingwekkende tocht door de waarheid, zonder die te willen vinden. Langs de 16 bewakingscamera's in de woning van Arend die zowel een overval als zijn arrestatie registreren. Langs een advocaat die de Nederlandse afluisterpraktijken uiteenzet, via een wetenschapper naar beelden uit het Amsterdamse hedonistische nachtleven en een kerk, waar op de achterste rij Colombiaanse drugsbazen zaken doen en grote donaties aan de kerk schenken. Tot aan Arend, die zich onderdompelt in een afkickkliniek. Groenendaal werd geboren in Utrecht. Jarenlang woonde ze in Poederoijen, ze heeft plannen om daar haar volgende film te gaan maken. Maar haar debuutfilm moet vooral niet gezien worden als een klassiek 'provinciemeisje-meets-de-grote-stad' verhaal. "Nee man, ik heb 15 jaar in het buitenland gewoond. Het gaat erom: Life is a stage, iedereen speelt zijn rol." En dat leidt, hoe dan ook, tot verschillende interpretaties van de waarheid. In de film alleen al die van de advocaat, de gebruiker, de wetenschapper. En dan is er nog de waarheid die het publiek zich vormt. Groenendaal: "Ik had tachtig uur materiaal, daarmee had ik een hele andere film kunnen maken. Als ik Peter R. de Vries was geweest, had ik geprobeerd het publiek te sturen, De Waarheid te vinden. Maar zo een-dimensionaal zit de wereld niet in elkaar."
Dus blijft de kijker na De Nederlandse Cocaïne Fabriek verward achter. Geloof niets en alles aan de beelden. Zelfs de overval, vastgelegd door de bewakingscamera's, kan in scene gezet zijn, al is dat niet gebeurd. " Het gaat over het grensgebied van waarheid en waanzin. Over de oneindige complexheid van de wereld die niet in ons rechtssysteem past. Want dat kent alleen goed of fout." De Nederlandse Cocaïne Fabriek (54 min) toert door Nederland in de Filmbank-tour For Your Own Safety. Nog te zien in Zaltbommel (21 april, De Poorterij) en Den Bosch (20 mei, Verkadefabriek).
Screenlist
DUTCH COCAINE FACTORY
( tot uitslag oktober 2008)
Juni 2007 Preview De Balie, DasArts, De Waag, Amsterdam.
november 2007 IDFA
International Documentary Film
Festival Amsterdam
Tuschinski 2 vr 23 nov.
Tuschinski 6 wo 28 nov.
Tuschinski 5 vr 30 nov.
Tuschinski 3 zo 02 dec.
maart 2008
screening in De Balie, Amsterdam
Theater Kikker preview fragment
screening;
’t Hoogt, Utrecht
Focus Filmtheater Arnhem
Vera Zienema, Groningen
Plaza Futura, Eindhoven
Planet Doc Review Warsaw
SIDOF 28th march to April 3rd in
"(Seoul Independent Documentary Film & video Festival),Korea " KOREA
april 2008
Filmhuis Lumière, Maastricht*
Cinekarree, Aken (DE)
Filmhuis Den Haag
Preview Planet Doc Review, Warsaw
De Brakke Grond, Amsterdam
De Poorterij, Zaltbommel
Filmhuis Lumen, Delft
Included in DOC SHOP of HOTDOCS, Toronto, Canada
Mai 2008
Planet Doc Review Warsaw, Poland
Polish Subititles
TEK filmfestival ROME, Italy
Verkadefabriek, Den Bosch
Filmmuseum, Amsterdam
august 2008
DOCUFEST KOSOVO
28 august till 18 of sept
3 weken Ketelhuis Amsterdam
september 2008
Dockanema festival, Maputo, Mozambique; Portugese subtitles
Oktober 2008
Bogota, Colombia (spaanse subt)
Under Influence Kunsthaus Dresden
Nationale Wetenschapsdag Leiden Scheltema, Leiden
All about Freedom Gdansk
Aleppo, Syria, Le Pont Gallery with director of the Women's Art Festival
November 2008
Strikt Vertrouwelijk, Leiden Scheltema complex
Kassel Film en documentaire festival
Poolse Documentaire in Poolse ondertiteling (10x)