
2013
een research voor Dansfilm met
Jeanette Groenendaal en Jochen Stechman
Productie Familly Affairs Films
“Voor een vergeten soldaat”
Een visser doolt, na zijn monotone werk in de haven, melancholisch in de schemer bij de bunkers van IJmuiden. Daar ontmoet hij een man in de schaduw; is het een fantasie. een spook dat daar ronddoolt sinds de Tweede Wereldoorlog, een echte ontmoeting of een projectie? De man kan al snel niet meer zonder zijn machtige schaduwvriend, maar die is niet van plan eeuwig in de bunker te blijven. Net als de ontmoeting gepassioneerd op de grens van leven en dood lijkt te balanceren komt een vliegerend kind tussenbeide.
Research clip
Realisatie Aangevraagd bij Point Taken, Media Fonds

2009- 2013
Dramayama is een psycho magische queeste naar een ervaring van ons perspectief op het zonnestelsel. Navigerend op een technologische sterrenhemel scheren we langs eeuwenoude tempelrituelen, botsen tegen stoffige new age culturen en tasten we de planeten af tot we thuis komen in de Space Age op ruimteschip aarde.
Dramayama is een project in ontwikkeling en heeft onderzoeks performances gehad
Test Portal Festival To Gift/Inititation, 12 daags performance 2006
DasArts tijdens de Rode Loper To Gift Performance 2006
Galerie De Praktijk; Het Wonder van Amsterdam, Solo expositie foto;s videoperformance en videostills 2006
Het Tropenmuseum Navagraha Installatie 2009
Het Wereldmuseum Initiation GURUNENDAAL 2011
EYE FilmInstituut: North by North West Festival; Video Essay on Solar System 2011
Moodpad Dramayama, Scenario ontwikkeling Jeanette Groenendaal
DRAMAYAMA photoboard Jeanette Groenendaal 2012
Dramayama_ voorbeeld ruimte animatie
Moodpad geproduceerd 2011 voor Scenario Ontwikkeling
Dramayama, Jeanette Groenendaal/ DocEye
Scenario ontwikkeling FilmFonds Oen O 2010
Scenario en Regie Jeanette Groenendaal
Productie: DocEye
aangevraagd bij De Verbeelding FilmFonds dec 2012

Hoe kritisch en autonoom kan een kunstenaar blijven als hij wordt gefinancierd door het bedrijfsleven? We Volgen de kwetsbare maar opportunistische BioArtist Adam Zaretsky die met zijn lust en leven balanceert op de grenzen van kunstenaars idealen en ambitie tot internationale doorbraak… Adam werkt met biotechnologie in laboratoria en wetenschap, om publieksbewustzijn te creëren over de geheimen in de moderne keuken van genetica en DNA
Een kort essay uit Archiefmateriaal voor deze gelegenheid gemonteerd
Moodpad uit bron en research materiaal van G-netwerk
Producent: Volya Films
Geselecteerd tot en met de tweede ronde IDFA Mediafonds Scenario workshop 2013

At the age of seven, director Jeanette Groenendaal moved to a deeply religious village. It was the 1970s, and the girl's arrival from the big city provoked fear in the hearts of the inhabitants of the small hamlet in the Dutch Bible Belt. They saw her as an "alien" and a "city whore," and treated her accordingly. The strict Calvinist teacher called her the "Devil's daughter" and the whole class repeated his words.
Thirty-eight years later, Groenendaal (Dutch Cocaine Factory, 2007) returns to the village to film a personal study of the scapegoat mechanism. She sets up a complex performance/film project in the village, staging tableaux performances based on the frozen images from her memories of this emotionally charged location. This stylized autobiography is more than a personal therapy session or a documentary about a fundamentalist community. It returns to the past, not out of revenge or a need to judge, but to investigate the roots of a past that is returning to the present, with the contemporary outpouring of religion, conservatism, xenophobia, and judgmental moral standards. Workshopped at IDFA 2009, Groenendaal had the public contribute their thoughts and feelings to the creation of the film.
REFORMATION 2011
Fragment 1
Fragment 2
Fragment 3
Fragment 1, 2 en 3;
Reformation FULL MOVIE (documentary, experimental)
ask password at G-net@chello.nl
Scenario Ontwikkeling O en O 2008
Realisatie bijdrage FilmFonds O en O 2008
Performance Bijdragen Fonds BKVB LIVE

Performance ontwikkelings bijdrage AFK 2009
Reformation
Research on Scapegoat Mechanism
Work in Progress
Directed by: Jeanette Groenendaal Netherlands
The filmmaker opens up a terabyte of material, more than 120 video rushing hours of her new movie Reformation projected on 3 simultaneous screens, After the viewing you are invited to act as a think tank. Speak out your insights and wishes for the next edit steps or discuss the scenes or directions you wish in this context. Is it possible to create a timeline with an open-minded approach and your influence?
Jeanette Groenendaal is using an experimental method of filmmaking, mixing documentary, re-enactment and activist performance. She questions her past in a tiny village along the fertile river delta of the Netherlands. After 38 years, Jeanette returns to the village, performing as a film director; will she be recognized as the "Child of the devil" she was condemned to be at the time? Will the villagers play their part in their own exclusive fundamentalist landscape? Who remembers the Christian schoolmasters' incestuous practices on the young girls?
The return is not for revenge. Groenendaal returns in search for understanding. Not only about herself, or the history of the Netherlands, but also to understand the country of today; its religion, conservatism, xenophobia, values and national identity.
The film in creation is more than a personal therapy or a documentary on a fundamentalist community. Filmmaker fictionalizes her own biography to stylized memory-picture.
A female and poetic answer to a patriarchal male universe.
„We had enough of the simplifying and identifying images on stage by director- egos, who want us to be interested in how they see the world. We had enough of the ignorant arrogance with which the audience is mostly underestimated. But we didn't have enough yet of the complexity and the pleasure of a polyphonic art work, which allows individual, different access from different sides by different spectators”.
Heiner Goebbels
In The Video Installation
You might see
the following scenes
all at the same time
Kelder
Varkens
Zolder
Varkensneuker
Pasen
GAME
Donder
DEK
Naakt
Preek
KOOR
HOELAHOEP
Schreeuw
Maleus Malificarum
Verbannen
END
Other Ingredients
Storyboard Animatie .m4v
Work in Progress Video Installation expositions:
Fragment: Reformation Work in Progress: De Brakke Grond 2009
IDFA 2009 Work in Progress
Eye Filminstituut Teaser:
REFORMATIOn Performance Installation PAN#7 Media Opera Wien
REFORMATION at dOCUMENTA 13 with Critical Art Ensenble

T I M E L I N E C R I T I C I S M 2009- 2010
Timeline Criticism – Zoot Derks Artistic Research, video installation and lecture by Zoot Derks
The final installment of the trilogy Archival Fields, in which experimental filmmaker and researcher Zoot Derks questions the use of technological timelines in a philosophical and artistic way. What kind of consequences does the use of such programmed timelines have, which place video images in a historical context and in doing so create an instant past, or "pastness"? Derks invites the audience to participate in his performative video installation, which will stretch out through the staircases, hallways and side rooms of the Flemish art center De Brakke Grond, questioning the editing of video images. The filmmaker will use the material he shot for the first two parts of the trilogy, PolderPiece and Timeline Criticism, as well as new material shot during IDFA. He will discuss his subjects with specially invited guests and random passersby. Central to the discussions will be the concept of "suture," which can mean the same thing as "editing" but can also be translated more literally as "sewing," or more theoretically as "a break in the prevailing discourse." Together with the audience, Derks will walk the tightrope between these various meanings and the dividing line between word and image. Vertoningen There are no upcoming screenings of this film
Director Zoot Derks
Photography Zoot Derks, Jeanette Groenendaal
Editing Jeanette Groenendaal, Zoot Derks
Production G-netwerk
Timeline Criticism, Extended version
Archival Fields + Inoculation Sequence fragment
ACT 3 Anomic Training
ACT 4 Inoculation sequence
ACT 5 Pre-enactment
ACT 6 Thomas Hirschhorn Bijlmer Spinoza Festival 2009
ACT 10 Timeline Criticism, Square. full length
http://www.brakkegrond.nl/programma/225/Zoot_Derks/Timeline_Criticism/Presentatie W139 , De Brakke Grond, Kask, IDFA expanding Documentaries.
Dank aan ; Dr Jeroen Boomgaard, Tina Bastaijan, Gijs Frieling, Sponsor Fonds van de Beeldende Kunst BKVB
Sponsor; AFK, UvA, BKVB, G-netwerk, de Brakke Grond.

**** (vier sterren in NRC NEXT 03 04 2008)
De Nederlandse Cocaïne Fabriek. Regie: Jeanette Groenendaal. Op tournee t/m mei langs filmtheaters (zie filmbank.nl) Als kinderen en dronkaards de waarheid spreken, hoe zit het dan met hardcore cocaïnegebruikers? Hoe zit het met Arend, de hoofdpersoon uit De Nederlandse Cocaïne Fabriek, het documentaire filmdebuut van kunstenares Jeanette Groenendaal (1964)? Wat is wáár in haar film? Ze heeft in Arend misschien niet de meest geloofwaardige ‘private eye’ gekozen om een geweldige complottheorie van alles over alles te ontvouwen. Maar wel eentje die hem in zijn met argwanende bewakingscamera’s volgehangen huis grandioos aan elkaar kan praten. Van de bouw van de Nederlandse Cocaïne Fabriek aan de Amsterdamse Schinkelkade, waar van 1900 tot 1950 hoogwaardige coke werd geproduceerd, afkomstig van cocaplanten die op plantages in Nederlands-Indië werden verbouwd (VOC-mentaliteit!) tot en met het hedendaagse drugsbeleid (kunstmatige hooggehouden prijzen!). Het mag dan waanzin zijn, er zit systeem in. Groenendaal daalt af in de Amsterdamse cokewereld, van de Wasteland-parties tot het decadente hedonisme op een feest bij fotograaf Erwin Olaf.
Het vliedt als een roes voorbij: blikvernauwend en bewustzijnsverruimend. Dana Linssen
TRAILER
DUTcH COCAINE FACTORY FULL MOVIE
ask G-netwerk to allow you the password
Storyboard tekeningen animatie Dutch Cocaine Factory.mov
Video Participation Installation Dutch Cocaine Factory Gil and Moti scene
Realiserings bijdrage DasArts Final 2006
Afwerkingssubsidie FilmFonds O&O

L A B Y R I N T H P S Y C H O T I C A
ROOM FOR THOUGHTS
Jennifer Kanary
Labyrinth Psychotica THE WEARABLE is an interactive augmented reality cinema walk that functions as a do-it-yourself-psychosis-kit. A form of serious gaming that aims to stimulate our understanding of the subjective experience of being in psychosis. The project also aims to stimulate discourse regarding psychosis simulation projects that have been developed in a scientific context
2012- 2013 Series of clips for Jennifer Kanary ROOM FOR THOUGHT
by Zoot Derks en Jeanette Groenendaal
Room for Thoughts, Jennifer Kanary, Labyrinth Psychotica THE LABYRINTH
Room for Thoughts, Jenniffer Kanary,Labyrinth Psychotica, The Wearable 3 minutes
Room for Thoughts, Jennifer Kanary, Labyrinth Psychotica THE WEARABLE
Jennifer Kanary Workshop Psychosis Design

Series 'How To' by G-netwerk
WAAG SOCIETY
Do It Together Bio 2013
About Do It Together Bio
During Do It Together Bio workshops you get to work with do-it-yourself biologists, scientists and artists to experiment on the intersection of art, design and biotechnology. The workshops exist of a mix between hands-on activitites, reflections and presentations of artists and scientists. During previous episodes we built new machines, such as the Bioprinter, techniques and protocols - often cheaper than the regular lab equipment. The people behind the Do It Together Bio workshops are Pieter van Boheemen (certified bio-engineer and DIY biologist) and Lucas Evers (head of Waag Society's Open Wetlab). Watch the video records of Do It Together Bio here.
Open Wetlab
We werken met doe-het-zelf biologen aan bottom-up innovatie: we bouwen nieuwe machines, technieken en protocollen - vaak goedkoper dan de reguliere lab-apparatuur, zoals een betaalbare malariatester. In de Waag verschijnt een waar laboratorium voor collectief gebruik. Onder leiding van onze fellow Pieter van Boheemen (gecertificeerd bio-engineer en DIY bioloog) worden machines gebouwd en apparatuur verzameld om een lab te installeren. Iedereen met een interesse in biologie en life sciences kan aan de slag in ons lab.
Do It Together Bio # 1 'Experimental PCR'
Do It Together Bio # 2 'DIY Microscopy'
Do It Together Bio # 2 'PCR'
Do It Together Bio # 2 'DNA isolation'
Do It Together Bio # 3 'Urine is not Waste'
Do It Together Bio # 4 'BioPrinting' Part 1
Do It Together Bio #5: Synthetic Life


Online Registratie
Research G-netwerk BioArt documentary
SUPERPLANTS Symposium:
Toward a Sustainable Future? Gemeentemuseum Den Haag
Symposium over BioSolar Cells dat op 19 maart in het Gemeentemuseum in Den Haag plaatsvindt. Dit symposium wordt georganiseerd in het kader van de tentoonstelling 'Ja Natuurlijk', waarin kunstenaars hun visie geven op onze relatie tot de natuur en hoe die door technologie wordt beïnvloed.
SUPERPLANTS Adam Zaretsky
SUPERPLANTS Adam Zaretsky ERRORARIUM
SUPERPLANTS Huib de Vriend
SUPERPLANTS Paul Krimpenfort
SUPERPLANTS Jeremy Harbinson
SUPERPLANTS Peter Fend
SUPERPLANTS by Way of Conclusion
SUPERPLANTS Dirk Stemerding
SUPERPLANTS Debate

WAAG SOCIETY & G-NETWERK 2012
The Center for PostNatural History
RESEARCH AND REGISTRATION PROJECT
The Center for PostNatural History is dedicated to the advancement of knowledge relating to the complex interplay between culture, nature and biotechnology. The PostNatural refers to living organisms that have been altered through processes such as selective breeding or genetic engineering. The mission of the Center for PostNatural History is to acquire, interpret and provide access to a collection of living, preserved and documented organisms of postnatural origin.
Post Natural Organisms of the European Union is part Studiolab Utopian Practices.
Studiolab Utopian Practices is a collaboration between Waag Society, The Arts & Genomics Centre, Leiden Universiteit and BioSolar Cells. Studiolab Utopian Practices aims to organise art and science interactions.
The project also aims to organise practical and hands-on participation of the public in the "societal prototyping" of the life sciences and biotechnology.
Richard Pell and Paul Krimperfort Part 1
Richard Pell and Paul Krimperfort Part 2
Richard Pell and Paul Krimperfort Part 3
Post Natural Organisms of the European Union by Richard Pell

Waag Society DA4GA 2012
Waag Society, DA4GA Award winner Maurizio Montalti
Waag Society, DA4GA Award winner Matthijs Munnik
Waag Society, DA4GA Award winner Jalila Essaidi

BioARTCAMP BY JENNIFER WILLET
VIDEO INSTALLATION BY G-NETWERK
BioARTCAMP is a two-week residency program at The Banff Centre directed by Dr. Jennifer Willet from The University of Windsor, Canada. BioARTCAMP is a hybrid workshop / conference / performance event where 20 national and international artists, scientists, filmmakers, and university students will work for two weeks to build a portable biology laboratory in Banff National Park. BioARTCAMP will serve as a 'field research station' housing a functional biological sciences lab and a variety of art/science projects.
Credits:
Direction, Interviews, Camera, Edit: Jeanette Groenendaal and Zoot Derks
Music: Angus Leech and Dylan Leech
Audio Post Production: Warning Studio's
BioARTCAMP Project Designer and Director: Jennifer Willet
Project Manager: Tokio Webster
BioARTCAMP: A Rocky Mountain Expedition in Art and Biology
Jennifer Willet BioARTCAMP
Paul Vanouse, Deep Woods PCR BioARTCAMP
Marie Pier Boucher BioArtCamp
Angus Leech BioARTCAMP
Marta de Menezes BioARTCAMP
Tagny DUFF BioARTCAMP
Iain Baxter& & Louise Baxter& BioARTCAMP
Melente Pandilovsky BioARTCAMP
Bulent Mutus BioARTCAMP
Kurt Hillebrunn BioARTCAMP
Marta and Tagny BioARTCAMP


Community Art Registration 2011
HEIM verandert Interviews
HEIM VerANDERt ODYSSEUS 30 min plus INTERVIEW
HEIM VerANDERt ODYSSEUS ROUTE 8 minutes
HEIM VerANDERt Pretorius ROUTE 8 minutes
HEIM VerANDERt Pretorius ROUTE 30 minuten

Conferentie filmpje door G-netwerk 2011
Kunst en Dementie (Congresfilmpje)
De Stichting Kunst en Dementie organiseerde op 24 oktober 2011 een landelijke conferentie voor het werkveld Kunst & Dementie, ‘Buitengewoon GEWOON: Innovatieve praktijkvoorbeelden die het leven van de dementerende mens verrijken’. Aanleiding hiervoor was de overtuiging dat kunst een buitengewone en positieve invloed heeft op het welzijn van de dementerende mens. Wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Maastricht heeft deze overtuiging bevestigd en dat was reden te meer om een aantal succesvolle samenwerkingen tussen kunst en de zorg voor dementerenden in een werkconferentie over het voetlicht te brengen. Bekijk een foto-overzicht en een filmpje van de conferentie.
MORE COLLABORATIONS WITH ADAM ZARETSKY
http://www.biosolarcells.nl/onderzoek/maatschappelijke-aspecten/artist-in-lab-making-a-field-of-interpretation-for-biosolar-cells.html


Solar Zebra Fish Adam Zaretsky
LLOWLAB, LOWLANDS 2012
Jeanette Groenendaal and Zoot Derks Solar Zebra fish At Lowlands 2012
Adam Zaretsky injects special bacteria in embryos of zebra fish. These bacteria do photosynthesis, they use sunlight to make sugars. If the fish uses these sugars for energy, it can stay alive without food. This may be still a theatrical option, it is a very exciting idea. Think of the applications in food: steaks grow using solar energy. Sustainable and animal friendly! ETHICS Zaretsky developed this experiment in collaboration with Prof. Huub de Groot, within the research facility BioSolar Cells'. In this program, scientists look for new ways to use and store solar energy. The art project builds a bridge between science and society. Zaretsky challenges us to think about the possibilities of solar energy and the ethical side of it. May we change organisms in an environmentally friendly way, what are the consequences? The way to think differently about this subject is through DIY artistic practice.

Adam Zaretsky Plant Dipping Performance 2013
This video explains how Adam Zaretsky and David Louwrier created mutagens of Thale cress using Zinc fingers at the Sylvius Laboratory in Leiden. The mutations result in up- or downregulation of the plant's genes.
Adam Zaretsky The Plant Dipping Performance 2012
Adam Zaretsky Hortus Botanicus, Leiden 2012
Adam Zaretsky Interview with Dr. Ir. Bert van der Zaal 2012

'Orange Pheasant' 2009
Transgenic Orange Pheasant 2008
Video Montage Zoot Derks
Premiere De Balie 2008
Adam Zaretsky Transgenic Orange Pheasant 2008
Courtesy Adam Zaretsky, VivoArts Transgenic Pheasant Embryological Arts Lab, Leiden
In the Transgenic Orange Pheasant project, Adam Zaretsky proposes in a letter to His Royal Highness Prince Willem-Alexander to create a “Royal Dutch Transgenic Breeding Facility at the Gorleaus Laboratory in the University of Leiden. These orange pheasants could be intended for the royal hunt. In this installation, four images of transgenic pheasants are shown, alongside a genegun, shotgun, the letter to His Royal Highness Prince Willem-Alexander and two videos. The manipulations required in this project go beyond the creation of orange carrots. Though certain practices are rather ‘common practice’ inside the walls of the laboratory, they certainly are not outside of this context. How far can one go in the creation of a ‘royal aesthetic’?
Humor neemt een belangrijke plaats in het werk van Zaretsky in. Tegelijk kaart hij hedendaagse biologisch en genetisch gevoelige onderwerpen aan. De motivatie voor zijn biokunst zijn een aantal persoonlijke ethische dilemma's gedreven vanuit een historisch perspectief. Samen met de Universiteit Leiden doet Zaretsky onderzoek naar genetisch gemanipuleerde fazanten. Zaretsky richtte een brief aan prins Willem Alexander rond de opstart van een Koninklijk Nederlands Transgenetisch Fazanten Kweekprogramma.

V.A.S.T.A.L @ WAAG SOCIETY
Adam Zaretsky, Ph.D., RENSSELAER POLYTECHNIC INSTITUTE
The VivoArts School for Transgenic Aesthetics Ltd., (VASTAL),
by G-netwerk 2009
Adam Zaretsky is a Vivoartist working in Biology and Art Wet Lab Practice. This involves biological lab immersion as a process towards inspired artistic projects. His personal research interests revolve around life, living systems, exploration into the mysteries of life and interrogating varied cultural definitions that stratify life's popular categorizations. He also focuses on legal, ethical and social implications of some of the newer biotechnological materials and methods: Molecular Biology, ART [Assisted Reproductive Technology] and Transgenic Protocols. Zaretsky also teaches Vivoarts: Ecology, Biotechnology, Non-human Relations, Live Art and Gastronomy. Focus is on artistic uses and the social implications of molecular biology, tissue culture, genomics and developmental biology.
Art for Non Humans Performance
City Semination Lecture
The City Semination Performance
Glove Box performance
The DNA dice performance
The DNA Dice Lecture
Life DNA performance
The Stedelijk Museum Bouwkeet Performance

DANGEROUS LIASONS GORLAEUS LABORATORY 2007
Voor veel wetenschappers en kunstenaars is de relatie tussen kunst en wetenschap vanzelfsprekend. Voor beiden geldt dat als je een vinding wilt doen, je bereid moet zijn om bestaande ideeën los te laten. Maar leidt dit gedeelde uitgangspunt tot een liaison tussen kunst en wetenschap? En als de interactie tussen kunstenaars en wetenschappers nieuwe mogelijkheden opent en vrijheid van denken stimuleert, hoe kunnen we dan geschikte omstandigheden creëren voor samenwerkingsverbanden tussen kunstenaars en wetenschappers? Dangerous Liaisons wil onderzoeken wat kunst en wetenschap voor elkaar kunnen betekenen. Is het verschil tussen kunst en techniek slechts een kwestie van context? Welke partijen zijn bepalend, en wat zijn de ervaringen en resultaten?
Adam Zaretsky 'Dangerous Liaisons' part 1
Adam Zaretsky 'Dangerous Liaisons' part 2
Adam Zaretsky 'Dangerous Liaisons' part 3

2009- 2012
G-NETWERK created and directed several International Cultural internet movies in French, German, English, Dutch and Arab for ECF
EUROPEAN CULTURAL FOUNDATION
inspires, empowers and engages people through culture.
ECF More Europe Debate and Interviews 2012
More Europe - External Cultural Relations debate Amsterdam, 2012
Routes Award 2011
ECF Neighborhood 2010
ECF interview Kinan 2010
Routes Award 2009, European Cultural Foundation.
ECF trailer 2009
Stranger Festival trailer for educational DVD
Foundation week ECF SCREEN A
Foundation week ECF SCREEN C

ISVW, Stand Up Filosoof Rene Gude.
ISVW, Rene Gude Afscheid
ISVW, Persoonlijk afscheid Rene Gude
ISVW, Afscheid Rene Gude, Rozen
ISVW, Peter Sloterdijk Afscheid Rene Gude,
ISVW, Max FebruariAfscheid Rene Gude
ISVW, Conny Palmen Afscheid Rene Gude,

Interview by Georg Weinand
G-netwerk for DasArts 2007
In the collection of
the European Graduate School video
Alain Badiou 2007 Part 1
Alain Badiou 2007 Part 2
Alain Badiou 2007 Part 3

ERWIN OLAF 2009- 2013
Erwin Olaf Milkshake
Erwin Olaf Milkshake Howie & Arjan Message
Erwin Olaf BLACK TEA PARTY
Erwin Olaf black tea party test1
(on NRC Digitaal)
